Monday, April 6, 2009

boleh jadi aku tak sayang.

gambar hiasan


the 1st two people who plays major role in a child's upbringing : mom n dad. abah n mama saye, ummi dan abah muaz. sebab, masa kecik tu, hari-hari tengok muka mama dan abah saje.. bagi anak2 sulung especially. masa aku lahir, along xde, dia kat asrama.




muaz,bila nak menjilat lantai yang kotor, abah nye lah yang akan kata "muaz, no no no...x mo...xmo..." gitu..




bila dia menangis-nangis, umminye lah yang akan kata, "muaz budak baik...sayang ummi... dia x nangis..."




bila dia makan terpelantingkan sudu nasi kena kat muka mak su, mak su nye lah yang kata... "muaz!eeeee yek!" hahaha... atau bila maksu nak cakap ngn atuk muaz berebut tepon, maksunye la yang kata, "poyo punye muaz..."




Sebab-sebab ibu bapa selalu menegah, melarang dan menyuruh atau memberi arahan, panduan dan guidance kepada anak-anak adalah kerana sayang. sebab tu, orang selalu kata, "nasib baik lah anak orang,kalau anak aku...dah lama dah..." sebab anak orang, xde la kita sayang sangat kan. kalau anak sendiri, of course we want the very best for him/her. kalau anak sedara or cucu, kita SPOIL dia habis-habisan... kalau anak kita, kita bertegas, x mau bagi mewah2... x mau bagi manja sangat... [atau kita suruh adik-beradik kita yang tolong manjakan... hahahhhhahahh]




my point is, marah itu kerana sayang. tegur kerana kasih. hari ini jalan-jalan petang, aku sedar, masih ramai lagi orang yang aku tak mampu nak terbitkan rasa kasih tu. kalau aku sayang, aku tak akan biarkan kau buat apa yang kau buat. kalau aku pernah menegur, kalau aku pernah katakan kau salah, kerana aku sayang. kerana aku tak mahu keburukan berlaku dalam hidup kau.




tapi, lebih penting lagi, aku minta maaf.kepada yang belum mampu aku sayangi. aku kasihi.




it is not easy to accept that we're wrong, yet it is even harder to tell others that they're wrong.




p/s: bila nak memberi teguran, pandanglah dengan mata simpati kata orang. aku cuba memandang dengan rasa simpati.yang berhak atas simpati. yang tak berhak atas simpati itu, kau tak kesian ke kat diri sendiri.

No comments: