Sunday, February 12, 2012

Kasih sempurna

Hari ini alhamdulillah aku berpeluang round dengan clinical geneticist, Dr. Raqad. Mula-mula nervous juga, melihat Dr. dalam seragam tenteranya. Maklumlah, ini hari pertama di wad paediatric KAUH, sebelum ini di nursery dengan bayi-bayi baru lahir.

Masuk saja dalam bilik pemeriksaan, bersesak dengan 14 ahli A5 yang lain, Doktor, pesakit dan ibunya. Ada dua kes yang Dr. consult hari ini. Sepanjang rotation paediatric dah masuk minggu ke 5 ni, hari inilah hari paling emotional sekali. Dua-dua anak kecil yang kami temui hari ini mempunyai penyakit genetic. 

Bayi yang pertama, kulitnya berkedut-kedut persis Benjamin Button bila dilahirkan. Tangannya seperti angsa menyudu (swan neck), kakinya club foot. Kasihan. Itu yang pertama terlintas di kepala saat pertama kali melihatnya. Bagaimana dia membesar nanti agaknya. Besarnya pengorbanan ibu ini nanti untuk membesarkan anak ini yang tentu memerlukan lebih perhatian. Hati mula mengenangkan anak buah yang sudah 3 orang. Keluar dari bilik kecil tadi kata doktor, mungkin Marfan's syndrome, atau mungkin Cutis Laxa

Kanak-kanak yang kedua umurnya 9 tahun. Mukanya kalau di google, seperti noonan's syndrome. 
gambar : sekadar hiasan, ihsan google.

Kecik je  badan dia. Tak sangka dah 9 tahun umurnya. Muka nampak tak sihat, tapi ceria orangnya. Bila doktor kata, "Kami akan bantu kau untuk menghadapi masalah ni... kau rasa kau ada masalah tak?" Dia mendongak sedikit dan berdecit, tidak. Sesekali dia senyum malu. Sesekali ketawa. 1+1 jawapnya 2. 2+2 jawapnya 4. Doktor kata kanak-kanak perlu diraih keyakinannya dengan kita. Masuk patient yang ini hati makin pilu, air mata rasa macam nak mengalir tapi ditahankan saja. Berkaca pun jangan. Budak ni dengan mak dia ok je takkan aku pulak nak drama lebih kan.

Yang paling memukul aku hari ini adalah kesempurnaan kasih seorang ibu. Di sebalik senyum dan ketawa ibu-ibu tadi, aku yakin ada kerisauan yang terbuku. Amazing kan ibu-ibu ni, anak macam mana pun dia akan sayang sangat. Anak tak sihat ke, anak tak sempurna ke, anak sihat tapi nakal ke, anak sihat berjaya tapi lupa daratan ke, dia tetap sayang juga. Sentiasa dititip juga dalam doanya. Teringat pulak kata ustaz fakhrurrazi dulu, kasih ibu bapa pada anak ni fitrah. Tapi anak nak sayang ibu bapa kena dididik..ish ish ish...

Tak sangka pulak got so emotionally disturbed harini. Betul la tu kata orang kat KAUH ni macam-macam kes pelik kita jumpa. Emosi pun caca marba juga kadang-kadang. Inilah antara sebab-sebab why I'm not going to specialize in paeds. 

Ok sebagai penutup, I kalau lagu ni I memang tak tahan... berjurai-jurai je air mata kan... Ok, lepas baca jangan lupa call or text your mummy ok. Jangan lupa doa sekali tau! One thing about loving your family, you don't just wanna be family with them on earth, you wanna be with them in Jannah too :')



p.s : even after publishing this post, I haven't figured out sebenarnya apa yang buat sedih sangat pagi tadi ni. 

No comments: