Friday, April 23, 2010

the two culprits

hai hai haiiiii....!!!! (^_^) yeaaaaaaaa kawan-kawan... i know u miss me already... sunday to april, friday,kalau blog yg ak follow, ak pun tahu rindu juga. kahkahkahkahkahkah. (kurang sopan ye ketawa macam ni, haghagahagahagah apetah lagi).

busy bukanlah sebab utama blog tak berupdate pun. cuma, ada few things yang lebih appealing untuk ak buat, dan semenjak 2 menjak ni, on ym pun ak malas. punca masih vague, belum dapat dikenalpasti secara jelas. okay. untuk death & dying, ak akan buat posting lain. harini mari kita berbicara soal dua elemen yang merosakkan keharmonian hidup berinteraksi sesama manusia. 

dalam sesuatu hubungan, ada dua nilai yang akan membawa perhubungan itu ke arah kemusnahan (wohaaaaa???) pertamanya adalah assumption. orang melayu kata anggapan? kalau dah lama baca blog aku ni, mungkin akan rasa mual, loya dan muak sebab mmg aku selalu cakap pasal ni pun. hakikatnya, memang inilah yang kita buat setiap hari. assuming that people we love will always be there makes us take them for granted. angkat tangan sape lame tak call mak ayah die???? see?? see?? aku pun lame tak call, kot. lama adalah relatif ye, lama bagi aku mungkin agak kejap bg org lain?

oh, lupa2.. bila kita kata relationship, i mean all interactions btw human beings yea. family, marriage, friendship, patient-provider pun. semua ye, semua. contoh2 sila kembangkan sendiri, barulah IT bleh dapat A+. 

okay, yang kedua ni, baru-baru je aku sedar.ha... jeng jeng jeng sangat. EXPECTATION. what can be worse. sebenarnya berhubung kait juga dengan isu assumption. sebab expectation ni datang dari assumption tu tadi lah. jadi, aku rasa kita kena relevant dalam nak mempunyai kepada semua manusia di sekeliling kita. lower your expectation a lil bit. bagilah ruang dan peluang, tak semua manusia itu sama kapasitinya. untuk menangani masalah ini, saya mengesyorkan untuk menanam sikap berlapang dada dan hati yang terbuka. dan paling penting sekali tidak menghukum manusia. no no no no no.... kadangkala expectation itu menghilangkan rasional juga toleransi.

unfortunately, saye adalah orang yang kadangkala ada expectation tinggi juga pada orang. kalau tak mencapai expectation, maka memang i'm a bit offended/disturbed by that. sigh~~~~~ okay, really need to get rid of that  bad bad attitude kan. haiyyo..

oh ye, kadangkala bila kita letak diri kita as the best, kita hanya akan nampak diri kita. move one step backward, and u'll get to see other people around you.

okay, that's it regarding the two culprit.

now we come to the two love of my life pulak. ini kita lavish kan die dengan kasih sayang dan perhatian. supaya besar nanti jadi anak yg  taat kepada makciknya...hahahah

muka semangat masuk bakul. angkat...angkat...
tarbush ini was bought for muaz, masa tu azam tak lahir lg... now it fits on him. so cute
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee gaya seorang tokey
pihak maksu masih gagal mengesan maksud posing ini
perhatikan tgn kanan si kenit memegang getah paip. ini adalah port sama tmpat maksu suka main air.

kanak-kanak paling excited mandi daun semambu i have ever met. he had to mandi because ingatkan die kena demam campak
ok azam, ko memang suka kan mandi-mandi ni????
cutie pie
okay, muaz sedang melakukan jenayah "bajet comel"
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
he got this toy dah lama dah, he only play with bila ada ramai org datang jumpa dia. show off!!!

okey sekian dulu. maksu memang geram nak balik bermain dengan budak berdua ni. maksu balik nanti sila berguling-guling di arrival yeaaaaa sayang.....

10 comments:

eatyu said...

I like azam better :D

atiqahdahalan said...

i like both

izzah ibrahim said...

ya Allah...comelnye anak2 buah one...
nak anak buah jugak..nak anak buah jugak...huuu~ (tah berzaman ler nak tgu..)
kim slm comel kt mereka berdua ni yer..
makin femes di irbid ni nmpknye..hehe
tp siyes comel sgt..mata bulat! :p

btw one, kte pn bru jer td sblm bukak onebonez.blogspot nih rse laaamenye tak call mak..eh tp bru je kelmarin call...haha! :p

tp kan one, mmgla slalu kte trletak expectation yg tinggi kt org, sbb kte kne yakin die boleh buat sesuatu..tu pn mcm bolehla nak dikata sbg bersangka baik kan..(boleh ke?)
klu kte ltk low expectation, mcm brsangka buruk plak ttg kemampuan die..kan?
tp yer lah, mgkin kdg2 expectation tu pun perlu berpada-pada la kan..:D
dan lg 1, perkataan yg paaaling menarik prhatian kte adlh berlapang dada...
terima je ape org lain buat selagi perkara tu tak langgar syara'..
semua org ada sebab kenapa dia buat sesuatu. hurm.
sorry..mcm terlari topik jer..
maklumlah, tempias karisma kot lari2 nih...hehe :p

all the best!

live dr exora..wuhuu~ :p

atiqahdahalan said...

izzah : sebut live dr exora, i teringat pulak rumah csi...hehe

what i meant kat sini adelah, expectation yg macam "kita expect dy faham, tp sebenarnya dy tak faham" dan lepas tu kita juga yg sakit disebabkan ketidakfahaman itu. cewah

bg kite, lowering ur expectation dengan look down to one's ability adelah tak sama, satu atas sebab berjaga2 supaya kita tak end up disappointed, the other because of kita rasa kita superior.. itu in my POV je lah..huhu

excitednye cik izzah kite drop comment bersemangat kali ni. maklumlah...nk bergelar org besar tak lame lg.eheheh

paie said...

Gosh! why are they sooo cute! nak satu!!! hahahaa...yg bdk sorg tu mandi dgn daun tu knape yek? sronok bebeno die..ha ha. eeee comel2..

atiqahdahalan said...

paie : jom kite tong-tong duit tiket, kidnap sorang bawak duk sini... yg mandi daun tu seronok le first time ibu dy letak daun dalam mandian...ingatkan demam campak haritu...turns out rashes je sebenanye

izzah ibrahim said...

kuang asam one...mne ade semgt la..
geram tgk gmbr budak dua org yg kiut miut ni ha...duh!

all the best esok! :p

syphoon said...

they are both really cute!

=)

-birdy- said...

waaaaaaaaaaaaaaa~
really cute~
comel gler!!!!!!
i wanna be their godfather lah~
hahahahaa~

atiqahdahalan said...

tenkiu2..

aiman : kirim2 hadiah bebanyak, selamat duit ak tahun ni balik tak yah beli hadiah