Saturday, April 4, 2009

strawberi, bahasaku bahasamu.

sambil mendengar it's now or never, elvis presley. haha

musim sejuk nampaknya semakin meninggalkan kita. aku, musim apa pun aku suka. sebab, setiap kali musim berubah, setiap kali itulah aku ada perasaan riang ria di pasar sayur, baik di MSK or di balad, ataupun rumpun pasar sayur kat zamzam. tahukah anda, sayur-sayur pun ada musim, [namanya lagi duduk kat 4 season kan...] dan carrot adalah lebih fibrous in summer, dan kobis lebih pahit bila musim panas. thank you Dr. Ibrahim my beloved home gardening professor.
buah strawberry masa tengah sedap sekitar january,on top of homemade cheesecake.
ok.

buah strawberry adalah tumbuhan musim sejuk. so, bila musim panas, kita tak jumpe la buah strawberry di tepi jalan atau di pasar raya... pada awal musim sejuk biasanya strawberry adalah sangat sedap dan memikat mata. pada satu period, ia akan nampak x cantik, rasa x best. in the end of winter, biasanya SANGAT SUSAH nak jumpa strawberry yang sedap. SANGAT SUSAH.

tapi, aku sebagai peminat buah strawberry, [kat mesia x suka...] setiap kali nampak ada strawberry kat kedai sayur area zam-zam [ kedai yang hujung tu...selalu boleh terserempak dengan orang2 glamer spt pakcik maktabah nur islami dalam pos yang lalu[baru jumpe tadi], imam masjid, dr. rashid jomard [kelmarin]]mesti beli. walaupun kadang-kadang masam atau tawar... aku beli jugak. hari ni, aku beli strawberry dan ianya sangat sedap... hihihi...

yang aku nak sampaikan adalah. hidup ni, ibarat membeli strawberry di hujung musim sejuk. ada risiko strawberry tu tak sedap, tapi jangan give up. teruskan beli sebab satu hari nanti kita akan dapat strawberry yang sedap tu. inshaAllah. there's no harm in taking risk. kalo x sedap, kita buang le dlm tong sampah kan. keep buying. keep buying. keep trying. keep trying.

**********************************************************************
ini dah lama nak aku suarakan tapi aku x sempat.

aku dah almost 2 tahun kat sini. and how, i'm loving this place so much. tapi aku tetap la akan balik mesia bersama keluarga tersayang nanti kan... inshaAllah. dalam penerbangan pulang aku yang pertama, aku duduk sebelah uncle 40-an dari America, Ben namanya. birthday sehari selepas aku, sebab statment dia, "we're sitting next to each other and our birthdates are next to each other,". dia balik tengok ayah dia kat negara jiran kita yang x diiktiraf tu. bila dia tanya,

"atiqah, kalau announcement bahasa arab dalam flight kita ni, kamu faham tak?"
"sikit-sikit la.."
"come on...it has been a year, and u still speak JUST A LITTLE BIT of arabic?"
-ben siap boleh cakap thai dengan pramugari dalam flight tu.-

on the way dari airport jordan nak ke irbid, sekali lagi ada seorang uncle ni tanya dgn aku.
"how is your arabic?"
"i can speak a little bit, but not very much,"
"this will be your second year here. you still can't pick up the language?"

aku dah terpukul 2 kali. makcik2 kalau aku jumpa dalam bas, biasanya xde la sound camtu, lembut2 skit... "tak pe, pelan2 kamu belajar.."

jadi satu hari aku terfikir. sampai bila aku nak jawab bila orang arab tanya, "te7ki 3rabi kuwaiyyis??" aku nak jawab.. "ah...shway-shway ya3ni. ana mo kteer bel-3rabe"
last year i was suggested to drop sociology by head of department due to my inability to master the language... haih~

itu aku la. korang macam mana? rasa ke apa yang aku rasa.

aku susah sikit nak belajar bahasa dengan buku, kamus, surat khabar... so setakat ni, aku just tengok drama arab [itupun baru satu musalsel],mengajuk2 mana yang best...hahah... bace komen n status facebook dak jame3ah... dan pertolongan bbrp jordanian yang slalu tlg translate utk aku... carilah jalan. supaya satu hari nanti, tak payahlah kita kata shway2 lagi...

orang kedai + driver teksi pun skarag dah boleh cakap BM.. malu betul...

my deepest gratitude to my jordanian frenz who helped me a lot picking up the language bit here and there. i'm definitely falling in love with both the language and the country.

hidup, ibarat membeli strawberry di hujung musim sejuk.

1 comment:

Yankum3~ said...

aiyooo..
xkan nk bangga2 lak dh kite leh ckp foreign..
ahakz!!
sabar je laa one eh..
pasni ko SENYUM je tau..
ahakz!!