Monday, November 2, 2009

nak jadi jahat tak tunggu orang suruh/larang


kelas anatomy harini sangat superb. doc  abu ghaida, sangat kelakar amat. arab ketawa sambil tepuk2 tangan. aku gelak berhati2 sebab takut kalau2 aku salah faham pada lawak yg tak sesuai untuk aku ketawa. mmg x best bila ada lawak2 yg kita tak paham, tapi bile kite bleh gelak bersama, mmg nikmat! considering he was in jordan university before, i guess he's very used to all-arabic-speakers audience. tapi, still his lectures are understandable n enjoyable, except until J interrupted by asking him to get back to the topic instead of continuing his "germany" jokes. and seconded by M, (those people just dont know how to have a little bit of fun in life)  isn't it nice to gossip around like this. heh heh. i was really disturbed by the interception, but i dont think the doctor was too affected with it. arab mana ada makan dalam beb. dia mmg outspoken, walaupun kadang2 ak rasa tak bertempat. melayu lain, tak puas hati die simpan dalam, pastu dia santau.

sejuk2 ni, bila pasang heater, memang nyaman. ahhh~
haha: salam akak. nak tanya pendapat boleh? ade mase komen la. kalau kita batalakan konsert beyonce, takke itu melanggar hak untuk memilih pergi @tak pergi? nak jadi jahat, tak tunggu orang suruh/larang.2 Nov 09, 03:35
ini hanyalah respon peribadi. untuk respon ilmiah, sila rujuk pada yang lebih berhak. terima kasih kepada "haha" kerana sudi melontarkan soalan cukup bernas ini.

boleh. ni akak ade mase ni, akak komen skarang ye. =)

nak jadi jahat tak tunggu orang suruh/larang. betul. tapi bila ada orang buat jahat (kemungkaran) itu kite wajib tegah. boleh rujuk dalam al-Quran ayat2 yang menganjurkan amar maaruf nahi munkar. dan boleh juga rujuk hadith ke-34 dari arbain nawawi maksudnya
Dari Abi Said Al-Khudri RA katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : " Barangsiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubah dengan lidahnya (nasihatnya). Sekiranya ia tiada berkuasa maka hendaklah ia mengubahkannya dengan hatinya (tidak meredhai perbuatan tersebut). Dan yang demikian adalah selemah-lemah iman. Riwayat Muslim
Kesimpulan cantiknya, pihak berkenaan telah berjaya mencegah satu kemungkaran dengan kuasanya. jadi, satu take-home message dalam kes ini adalah keperluan kuasa (mungkin satu aspek, boleh kita kata politik) adalah sangat essential dalam usaha melaksanakan amar makruf nahi mungkar.

nak jadi jahat tak tunggu orang suruh/larang. betul lagi. tapi bila ada orang buat jahat (kemungkaran) itu kite wajib tegah. contoh 1. dalam bulan ramadhan, kebanyakan kedai2 makan ditutup, satu sebagai menghormati kedatangan ramadhan satu lagi, sebagai  satu usaha untuk mengurangkan peluang2 untuk orang makan pada siang hari (yakni tak puasalah). kalau tidak, buat apa jabatan agama ambil tindakan pada peniaga2 yang berniaga untuk supply org tak puasa.

contoh 2. prostitution itu haram. maka, bila pihak berwajib dapat mengesan aktiviti2 tidak bermoral ni, maka tindakan akan diambil (supposedly). kalau kita ambil pendekatan, nak jadi jahat tak tunggu orang suruh/larang, maka kita establish banyak2 pusat2 pelacuran dan beri hak mutlak pada masyarakat untuk pilih samaada mahu pergi/tidak atau mahu cuba/tidak kegiatan tersebut.

masyarakat kita masih lemah, belum punya kekuatan. ada muslim yang punya kekuatan, letaklah di negara yang mana perbuatan yang haram di sisi islam itu legal dari sudut perundangan, dia masih mampu mengawal diri dari melakukan perkara yang terlarang, dengan wujudnya iman terhadap Allah, hari kiamat dan punya Ihsan. personally for me, masyarakat kita masih perlu "pertolongan" dari pihak2 yang benar2 ingin membawa Islam untuk diwujudkan satu suasana yang kondusif supaya pengislahan itu boleh berlaku. Biah itu bukan satu keperluan/syarat untuk islah, tapi ia satu bonus yang cukup berharga. tapi, kalau kita punya masyarakat yang sudah cukup kuat, sudah pasti kegiatan2 yang bertentangan dengan syarak ini tidak dilaksanakan lagi di tengah-tengah masyarakat kita.

kalau contoh2 tadi dirasakan tidak sesuai, sorry lah, i'm not that good at making justification for others to see it. tapi, dari konsert2 begini, sudah terang lagi bersuluh akan berlaku percampuran yang maha dahsyat (waaa) dan probability untuk diikuti dengan kemaksiatan2 yang lain adalah sangat tinggi. unfortunately, pemilih sebenarnya bukan semuanya bijak, kalau tak masakan boleh laku pulak tiket konsert tersebut. tak gitu? boleh jadi, belum bijak, dan akan menjadi bijak bila sudah cukup bimbingan dan bantuan. huhu.

just my 2 cents, wallahua3lam. thanks ye haha sebab berkongsi soalan ni.
sambil nak tujukan lagu single ladies kepada semua peminat beyonce. huhu.

p/s: suka aku tengok juniors excited dengan winter. rasa macam muda kembali you!

No comments: