Monday, September 21, 2009

good luck setelah retreat dalam ramadhan



Tak perlu tunggu exam baru boleh ucapkan good luck. Satu hari aku berfikir, "seminggu lagi raya" bukan "seminggu je lagi ramadhan". Haih. betul lah, entah apa-apa yang telah disogok dalam pemikiran aku ni, smpai kurang sensitiviti. ataupun, hati aku yang memang kotor. nauzubillah.
.
harini baru ada mood raya sikit, sebab tuan rumah nk datang beraya. hoho. dan aku pun realize, bagi orang makan adalah satu reliever yang cukup baik for me, personally.
.
ok lah. back to the "good luck" story.

.
dalam bulan ramadhan, atau pada awalnya, biasanya kita akan dapat/ bagi borang mutaba'ah amal. macam checklist lah as a reminder of things we should take advantage of in the blessed month. tapi, bila dah masuk syawal, kita akan dapat ucapan2 hari raya and so on. bagi aku, sia-sia kalau sebulan kita bersungguh2 buat amal ibadat, tapi at the end of the day kita rosakkan semua training yang kita dah buat.
.
simple. macam kita work out lah. kalau kita tak maintain, we're going to lose what we have build. 2 tahun punya training, boleh hilang kesannya dengan 2 minggu tak exercise woo. samalah macam stamina kita nak beribadah agaknya. kalau sebulan kita training baca al-quran sejuzuk sehari, bangun malam dan sebagainya. lepas tu, kita break sekejap katakan 2 minggu. nasib lah 2 minggu, yang break sebulan? so, mestilah susah nak re-gain balik stamina kita tu.
.
betul, dalam ramadhan itu ada pengampunan. tapi, bukan bermaksud, setelah mendapat keampunan itu, kita boleh himpun semula dosa-dosa untuk diampunkan pada ramadhan berikutnya.pengampunan itu sepatutnya jadi satu motivasi untuk kita pelihara diri sendiri dari terus melakukan dosa. sebab, belum tentu hayat kita ni mencecah ramadhan yang mendatang. (allahumma ballighna ramadhaann)
.
ibaratnya ramadhan ini, tempat orang berperang untuk retreat. bina semula kekuatan. dapatkan semangat. untuk terus bertempur dalam 11 bulan yang lain. tapi aku dan kau selalu silap. bulan ramadhan bukan tempat mengampu Tuhan. Tuhan mana boleh kau bodek-bodek. amalan kita ni dah memang sikit, ramadhan adalah tempat mendapat kelebihan ganjaran berlipat ganda, yang mana itu pun belum cukup untuk kita beroleh syurga. bukan tempat pulun buat ibadat seupaya 11 bulan lagi boleh buat maksiat.
.
kita ni masalahnya ada tiga. banyak tidur, banyak makan dan banyak rileks. ini aku kutip dari satu sesi tazkirah ramadhan di surau rumah aku haritu. ramadhan ni lah tempatnya kita berlatih untuk atasi masalah kesukaan kita yang tak sihat ni. mudah-mudahan Allah mengurniakan kekuatan untuk kita semua. yang tidak bersungguh dalam ramadhan, telah rugi peluang memperoleh sumber kekuatan. allhumma ballighna ramadhan.
.
aku pun suka juga ucap selamat hari raya. tapi tahun ini, aku nak tambah. semoga berjaya menempuh 11 bulan yang mendatang. jumpa lagi di kem retreatment, insyallah. mungkin jugak kau boleh edar borang mutaba'ah amal pasca ramadhan. dalam bulan ramadhan kita bagi reminder, sekarang kita perlu booster!
.
wallaua3lam

No comments: