Saturday, September 19, 2009

tanpa tajuk

or malam raya ni you! aku sorang je kat umah ni ha. kalau kurang suasana raya, kurang sikit rasa sedihnya kot.masjid yarmouk mmg takbir bunyi sama sebijik macam surau al-falah kg. melayu batu 8 dah ha. aiyo~ bila aku nak merasa dengar takbir raya hok semangat sikit.baru la berkobar2 yeop! lepas along berangkat tadi, sekejap aku dah tak keruan nak ikut ke mesir pulak rasanya. tapi, org emosi lawan org rasional, mana boleh menang beb.
.
aku tidak ada komplen, sebab Tuhan telah bagi aku lebih banyak, lebih baik dari ketidakdapatan beraya aku dengan keluarga tahun ini. it's not the matter of presence or absence. tak perlu ada depan mata, sebab ada dalam jiwa. aku mungkin sedih tak dapat raya dengan family lagi sekali, tapi mama mesti lagi sedih bila 2 org anaknya tak ada depan mata pagi2 raya ni.
               .
makanan hari raya bukan isu besar sgt. tak raya pun boleh makan. no problemo. jadi apakah yang sedih sangat ni??? aku pun takde idea. sebab dari kecik sampai ke besar drama melayu tunjuk, raya mesti sedih kalau tak dapat balik kampung. kitalah sebenarnya yang menjadikan raya itu sesuatu yg sedih. sebab apa? sebab kita hanya gather bila raya. cuba kalau kita memang once a month akan gather adik beradik, takdelah nak sedih2 pulak raya kan.
.
entah. entah. entah.
.
terima kasih Tuhan atas segala nikmat. aku mohon merdeka dari rasa takut dan pergantungan kepada selainMu. merdekakan aku dari takut atau bergantung pada manusia.
.
selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir batin. kullu 3am wa ento bikhair.
.
tak apa kali ini kita tak bersama, sebab tetap sentiasa ada dalam jiwa. salam sayang, salam rindu anak/adik yang best di perantauan.

No comments: