Sunday, September 27, 2009

terima kasih Tuhan


alhamdulillah. macam tu lah bunyinya muqaddimah lecture pertama semester ni. tertera dekat buku nota aku. lepas tu baru aku tambah bismillahirrahmanirrahiim. syukur aku untuk Tuhan semesta alam, atas setiap satu nikmat dan pulangan yang dikurniakan. baru lepas makan mee goreng, menu csi pada pagi jumaat, sambil borak-borak pasca tafaqquh. tapi malam ni aku makan sorang je lah.
.
malam tadi lagi aku dah mmg berdebar2 ala2 nak periksa sejarah masa sekolah menengah dulu. pagi tadi toksah kata la. makan tak lalu, libang libu rasa. pergi2 dekat deanship, puan tu tak ada lg result. kena tunggu vice dean dtg. 9.15 aku pun bergegas balik ke deanship building. wohaaaa. result is there already. puan tu tanya nama, dia selak kertas result. lalu markah aku pun disebut. alhamdulillah. macam orang baca keputusan pertuduhan, "not guilty". lebih kurang macam tu lah perasaan dia. pastu aku check kan markah kawan2. dan mintak tengok kertas tu, takut2 puan tu tersilap ke kan. alhamdulillah, aku secure sebuah seat dalam science hall 2 untuk kelas 11.15 dan the next three hours.
.
kalau kau cukup kenal aku, kau akan tahu aku positif. kadang2 aku negatif juga, tp most of the time aku positif.egoist pun mungkin. aku mohon perlindunganMu daripada sifat yang tercela. the last thing i'd do is to claim myself as stupid. masuk hari kedua lebih kurang lepas aku tahu aku kena balik untuk resit immunology paper, aku dah discover tagline baru, "you dont fail because you're stupid, you fail because God has better plans for you". sebab tu agaknya aku tak rasa aku kena berselindung cerita aku balik ke irbid ni. aku perlu doa dari ramai orang, jadi kan senang kalau org tahu, dan tolong doakan. sebab aku tahu, kawan2 aku memang style mendoakan kawan. clap3..
.
the only person who can undervalue yourself, is you yourself. sebab tu aku memang tak melabel diri sendiri with anything yang downgrading, except in certain appropriate manner. aku rasa semua orang pun kena begitu. jangan cepat menghukum diri sendiri. diri orang lain apatah lagi. persepsi masyarakat irbid terhadap exam make-up tu, bagi aku adalah sangat membunuh dan not helpful. apatah lagi not healthy. sebab mungkin orang akan rasa malu, berat sangat, macam mana nak menghadapi kawan2.. fikir kalau x lepas macam mana. which, is such a disturbance, major interruptions untuk kawan2 yang memang dah sedia terbeban tu. nasib baik masa aku tahu aku kena resit tu aku dekat malaysia, where everyone says, "normal lah tu kena resit paper". fuhhh. but, i hope this will be the last, because i know i can do good if i strive a little bit more. the only thing that bugs me is not being able untuk bercuti dengan sepenuhnya bila kena make-up the exam.
.
tapi. the last thing i should do today adalah mengungkit soal cuti tu sebab Tuhan telah bagi aku lebih banyak dari itu. cuti memang dah sangat bermakna. it's the matter of quality not quantity. dan aku dapat banyak benda yang aku tak dapat jika cuti tu aku spend in Malaysia. in fact, ada kelebihan yang aku dapat dan aku boleh kongsi juga dengan orang sekeliling. dan Tuhan top kan hadiah untuk aku ni dengan mengizinkan aku naik tahun tiga. i learnt the hard way, i do.
.
terima kasih yang amat sangat, untuk keluarga tercinta. for supporting what ever decision i made. being such an emotionally-based-functioning person. and also for being there when i needed people i love, the most. for making me feel so happy though it was just two weeks. thanks for having faith in me, and thanks for your prayers as well. thanks babe for your offer regarding the ticket, i dont need the money, but your offer alone was overwhelming.
.
my thanks to friends who had been really supportive as well. for telling me to come back and resit the exam. for not giving me any distractions by feeling kesian at me. haha. and of course, for your prayers as well.
.
my special thanks to dijah, phatroco and nobonobo for the undying support. your texts and messages really helped me to walk the remaining days. hope to see tou guys real soon. and for the gambar in the petiais. aiyo. freaking surprise la kan. (they left me a picture of them in the peti ais, sekian harap maklum).
.
and my thanks to everyone who deserves it. for all your effort, prayers and love. thank you. thank you.
.
kerdilnya aku.mula-mula kau minta Tuhan kurniakan yang terbaik bagi aku, dan kekuatan untuk menghadapi apa juga keputusan. kemudian Tuhan perkenankan. aku perlu minta lagi pada Tuhan supaya menjadikan aku dalam kalangan hambaNya yang bersyukur. kerdilnya aku. 



2 comments:

Laila said...

Never ever give up. And never, under any circumstances, face the facts.With love and patience, nothing is impossible.
~love u my dear friend~

atiqahdahalan said...

love u too =)

with love, nothing is impossible. benar giler..