Monday, March 1, 2010

bahulu kemboja kuih orang malas

tidak cukup tidur makes you cranky.
terlebih tidur pun kot. tidur lebih awal makes u sakit2 badan eh.

lately semua entry sangat cranky, sib baik in real life was totally different. tp bila bercakap tepon atau berym mungkin tampak cranky lagi. mula lah org nk kata aku baru jumpa perkataan cranky kan tu. (ceh, marah plak). aku harap semuanya kembali normal selepas ini dengan darjah kenormalan yg aku sendiri letak kayu ukurnya. tak boleh mengarut lama-lama nanti ada org susah hati pula.

td naik bas pergi skolah. dan ternampak seorang budak perempuan terlena dekat atas kerusi yg kusyen tp mcm tmpat letak beg je sebenanya tu. err ko boleh bayang tak? mula2 dy mcm excited, lepas tu dy tidur lena gila. masa nak turun, aku saja lambat2 nak tgk abah dy nak buat apa. sebenarnya sebab drressing dy mcm aku masa kecik2 dulu pegi cameron highland. dat's why aku excited sangat nk tgk. tp abah dy rilek je duduk, aku pun nak masuk kelas dah. 

dulu masa kecik, selalu jugak aku tidur dalam kereta supaya nanti abah dukung bawak masuk dalam rumah. yelah, sampai satu tahap, umur kau dah tak relevan lg untuk minta didukung, meskipun tidak ada adik kecik, tp abah pun dah tak larat nak angkat sbab berat. adik-beradik pastinya giveup lebih awal berbanding the dad kan. 

ada seorang abang begitu excited bermain dengan adik pempuannya yg comel lagi bijak. kebiasaannya, apabila uncle paper smpai, abang itu akan mengambil paper lalu masuk ke rumah. on that particular day, abang itu telah terleka dengan meletakkan adiknya di atas boot kereta lalu menyelak ruangan sukan di bahagian hud depan kereta (istilah ape aku ni). tiba-tiba "gedebuk". adik jatuh,aaaayuk...benjol kepala adiknya sehingga menjadi seperti flower horn. mungkin disebabkan rasa bersalah itu, abang itu telah mendevotekan dirinya menjadi abg yg best. (guilty lah katakan). dan sesekali meng-claim kejatuhan itu telah memberi manfaat kpd adiknya tadi. yeay, tepuk3 untuk karangan ini.

lastly nak kongsi resepi bahulu kemboja aka kuih orang malas.

syahdu betul buat ni sbab terkenang mama yg suka makan bahulu kemboja ni.. rupanya senang kacang goreng je membuat eh... pasni balik aku meniaga lah kuih.

1 cwn tepung
1 cwn gula
1 cwn santan
1 cwn air pandan
1 cwn susu cair sejat
3 biji telur

cara-caranya :

blend kan semua ingredients. 
minyakkan loyang, bakar for about 45 minutes. tabur bijan lah dulu, baru real bahulu kemboja beb.
tadaaaa~ dah siap.aku pun tak faham apa yg kemboja sangat.

sesuai untuk ibu-ibu yang busy mahupun malas. adei.

mungkin lepas ni patut cuba tepek pisang pulak.

6 comments:

aisyahrkh7 said...

baulu kemboja kuih org malas ko ckp? haha..applicable kt org rajin mcm ko je..

btw, bukan takat kemboja je, apsal nama dy jd baulu pun aku pelik..

nti bleh la ko buatkn utk sheikhah ye..lawan kuih lobak-kastard-kelapa parut kakak sheikhah..hehe..

sblm aku mngundur diri, status ko mlm ni mcm ada sumthing je.."bungkam aku dalam diam"..eheh..

atiqahdahalan said...

ha..ko try wat skali, mesti ko rase malu dgn diri sndiri sebab wat kueh tu. haha. sampai hati org wat meniage kueh tu tau.

aku rase name baulu tu sebab bentuk dy cam bunga biasenye..

eh, menarik gilos cadangan ko

itu je yg terdetik di hati aku. cewah. ye la kalo kat fb kan ade "what's on ur mind". eh eh. sila roger2 utk full coverage.huhu

ainshams said...

salam oney..
ececee..di saat2 CNS..sempat lg pergi kemboja..hahaa
btw, nice..bahulu mmg sedap.. nyamnyam..

atiqahdahalan said...

kak ain,
harap tak terliur dgn kueh yg salah. ni baulu kemboja yg mcm bengkang tu je.. bukan baulu bentuk ikan..hehe

Laila said...

miss u too dear..

btw da up 1 level lg u nampknye..dah ke baulu kmboja pulak..ni yg mkin i jeles tgk kehebatan u main masak2 nih..hehhe

debudebanana said...

aku panggil kueh ni kueh bakar...
opah aku jual kueh ni kat pasar tau,cari duit nak sara hidup...
stiap kali balik kl,opah aku akn msakkan utk kami adek bradek sbb mmg feveret ktorg pon tapi smpai skrg aku xpenah tnye camne nk buat...
kecik2 dulu tlong tabur bijan je pastu tlong berniage kat pasar....
sodapnya!!