Thursday, October 22, 2009

cerita demam zaman sekarang


semalam tak semena2 suhu badan meningkat secara mendadak. minum air tak surut panasnye. mandi pun tak kurang2 jugak. makan ubat sikit then baru kebah sikit. ingatkan itu kemuncak acara penutup ke-tidak-sihat-an aku dah 2 minggu berlangsung ni. sekali malam tadi dia buat lagi kenaikan suhu mendadak itu sebanyak 2 serangan berturut2. maka terus aku menyusun ayat nak explain kat doc pagi ni.

seawal 8 pg lagi aku dah berangkat ke markaz sihhi. medical center lah senang citer. panjang lebar aku bersoreh dengan doc perempuan tersebut. bliau pun layan je la story aku kan. then she ordered CXR. normal je, so bukan pneumonia. pastu beliau bgtau jelah minggu ni ramai gila melayu mengalami fever + joint pain. nampaknye kita kena kendalikan satu epididemiology study la di kalangan melayu2 irbid. aku dah terfikir wabak baru ke ape ke kan.

jadi, conclusionnye doc tu telah memprescribekan (mati la...bahasa ape aku pakai ni...) zomax sejenis antibiotics azithromycin, paracetamol cap PANDA, ubat batuk soothex (pehhhh...dah 2 minggu batuk, 3 kali jmpe doctor, harini baru nk bagi ubat batuk...aneh sungguh..) ni dah tahap bila batuk diiringi abdominal pain skali.. sakit wo... serta Voltaren IM injection... for the fever katenye... Voltaren adelah trade name bg diclofenac sodium

takziah untuk semua warga irbid yang dirudung penyakit. mudah2an Allah ampunkan dosa kita semua. maaf pada sesiapa yg call nye tidak kujawab ataupun jawab dengan tak ikhlas.tsk tsk. setelah 2 minggu melayan kesakitan ini, minggu ni aku nak buat2 sihat je. cuma aku nk kurangkan berada di tempat awam. kang berjangkit kat anak org tak pasal je.

adepun harini aku memasak pakai mask + cuci tangan dgn hand-sanitizer cap dettol. atas dasar kasih sayang la katekan takut menjangkiti ahli bayt (wohaaaa)

p/S: doc tadi telah membuat satu statement yg tidak aku fahami.
"If you have swine flu, we have new protocol not to admit, just to treat you like atypical pneumonia" ketika hendak menjelaskan kenapakah aku diberi antibiotic lg harini. minta tolong decode kan ape yg cuba doc ini smpaikan.

4 comments:

aisyahrkh7 said...

salam one..
teringat kecik2 dlu..
klu aku demam ke, adik2 ku demam ke, kakak2 ku demam ke..
sgt susah nk lepas tahap demam umi ak..
mesti umi ku kata "x demam lg nih".. haish..
sampai adik ku ckp..
"umi ni nk tngu smpi org menggeletar, pengsan segala.. baru bleh disahkan demam"..
hahhahahaa..
tp lesson yg telah diterapkan dlm diri ktrg adik2 beradik ni..
menjdkn ktrg x lembik bila sakit demam segala..
menjadikan ktrg x cepat layu bile sesema n pening2 ni dtg menyerang..
so, skang baru ak appreciate sume yg umi ku buat..
umi ku ajar anak2nya spya jadik kuat..jgn lembik..
so, arahkan hypothalamus anda melawan segala bacteria n virus jahat tersebut.. lwn2..

atiqahdahalan said...

huhu..
aisyah, kelakarnye dunia ni.
my parents were the complete opposite, aku belum demam lagi dah "eh,panas badan ikah ni" huhu..
then kalau dah selsema mesti tak bleh stress -->tgk drama yg berat2 pun tak boleh oke.
aiyo~

wani napiah said...

mge cepat sembuh one..kawan2 just yg lain pon sama..
minggu lepas ktorg serumah dah demam..
lepas sorang,sorang plak..
last2 lima-lima dah kne demam n alhamdulillah skrg dah baik..
tp korg yg belah sana plak demam..
hehe..
ap2 pon syafakillah..

Aleen said...

Assalamualaikum one.

Lama benor kite x singgah blog awak. Nk tunggu biasiswa punye pasal, baru nk pasang internet..

Pape pun, nak cakap, Get Well Soon...!! Harini dengar2 ramai yg xdatang discussion sbb x sihat. Maka orang2 yg diuji oleh Allah dgn selain sakit fizikal, atau yg masih lagi sihat pun tetiba rasa sakit jugak.. hehe..

Really miss you smiles ;) I'll wait one.

p.s: Aleen kalau demam mmg sgt teruk homesicknya.. huhu.. Just harap one x homesick mcm kiter..