Friday, October 16, 2009

entry hujung minggu : sy kurang membaca


assalamualaikum... wahai pembaca yang best.

selamat hari jumaat, meskipun x berapa lama je lagi nk masuk waktu maghrib ni.

aku dulu suka membaca. suka sangat. yelah, baru dapat lidah dan mata, sama macam budak baru dapat kaki juga. asyik nak berjalan sini sana. zaman sekarang aku kurang membaca. buku teks lah kalau aku baca pun. novel, maaf saja. no thanks lah. tapi tak ada neccessity untuk panggil aku illiterate. aku kurang membaca, satu sebab malas. jujur. satu lagi sebab tak kuasa nak membaca benda-benda yg aku tak suka.

yg aku suka baca, cerita2 yg based on true story, buku2 dekat rak self-help dan benda-benda yg praktikal untuk dibaca. jangan bagi aku buku-buku penulis tak berwawasan. cuba bagitahu aku, sebab-sebab aku perlu membaca novel-novel islami yang sarat dengan mesej "bercinta selepas berkahwin itu adalah ahsan". ok, i got the point already, kau tak perlu lebih2 nk describe hubungan rumah tangga orang sampai aku meloya baca. kau nk bawak mesej islam ke kau nak buat cerita picisan. temanya, berpada-pada lah incik. baru la maju sket industri kita...

bosan. tapi, Honk!If you're Malaysian itu best. superb.

jadi. aku suka menambah thaqafah (cewah) dengan menonton movie. documentary kurang sikit, sbb kedai dvd tak jual. (alasan). movie aku kurang memilih. tengok je, kemudian baru nilai. buang masa lah jugak agaknya. jadi, yg nak dikongsi kali ini adelah filem the soloist.

lama dah tengok trailer. dari rumah lama lagi. tp baru2 ni je dapat tengok. sebelum start dawam haritu. pasal sinopsis, secara ringkasnye, baca nada jamie foxx dalam cerita tersebut, a guy who plays awesome music, be it violin, cello whatsoever, went to juliards, then he started to hear voices, dropped out, discovered by a journalist, became a higlight... yada yada yada. KENA TENGOK ok. it was just beautiful. based on true story, kalau pergi ke LA Times archive, still boleh baca article yg ditulis oleh journalist tu. starting with the two string violinist.



keduanya, bee season. terbaca satu review dalam siasah. makanya aku pun tertarik nk menonton filem lama ni. menarik, i must say. tapi lagi best kalau ada sedikit base on abu latfia's issue. dan boleh juga belajar mengeja origami. sampai mati pun takkan lupa. org malas membaca macam aku ni, terpaksalah guna alternative lain nak tau benda2 macam ni. dan kadang2 lepas kita menonton, baru la triggered utk discover more on a certain issue.


dan malulah pembikin filem melayu yang tak berwawasan. aku dah kata dulu, aku mmg tak de interest nak dengar org penang mengumpat sambil membunyi2kan gelang beli kat hot market tu. terima kasih je bang. sy tengok filem arwah yasmin dan chief kodok's saje. kabir bahtia sikit2 (too much lovey-dovey stuff is not healthy jugak bro)

sebut pasal filem. nak sebut jugak pasal drama Melayu. babe suruh tengok tari tirana kat tv3. dr segi konsepnya aku takde lah nk kondem sangat..dah mmg org mesia dan org jordan titik persamaannye adelah "omputih wannabe" semuanya. aku pun same ape. hadoi. cuma aku pandai berpantun, melayu lah sikit. biase jelah anak melayu mengelejat mcm cacing kepanasan-aku pun tak paham. aku terima dengan lapang dada lah story dia pasal budak2 nak menari2 ni kan. terpengaruh dengan street dancing culture lah tu agaknye. WALAUPUN!!! aku rase dah terlewat dah bang...org sekarang zaman tarian jaipong je ha...

mungkin jugak org buat cerita tu mmg minat dari zaman Bring it On lagi nk wat citer camni..maka, dimaafkan la dek non... temanya skarang yg aku tak puas hati tu. adelah pelajaran budak2 di kolej yg digambarkan dalam cerita tersebut mahupun cerita2 lain seperti Gol&Gincu dan sebagainya. anak2 jiran aku yg sekolah rendah agaknya kalau tengok tu mesti dapat wrong idea pulak  ttg sebuah institusi bernama universiti ataupun kolej. kalau mak dia teman boleh la mak dia pesan kan, "nak...nanti kat kolej jgn buat perangai macam ni ye..." tapi, buatnye mak dia masa tu tgh sibuk nak masak dinner and ayah die plak gi dengar kuliah kat surau. ha... sape nk gi counter balik misperception tersebut?

orang lain belajar bagai nak mati. nak cemerlang dalam peperiksaan. walaupun aku suka blogging. cewah. ini tidak. asik2 scene bersembang kat koridor...kena marah ngn mak guard, ataupun kalau masuk kelas pun, masuk lambat ataupun amik paper dengan result fail sambil yg perempuan pass kan sticky note bukan2 pada rakan sekelas. apoda. kalau ye pun realitinya macam tu. apa faedahnya exposure beria-ia kalau takde org nk amik tindakan. babak2 macam ni boleh tayang pada conference2 KPT. bagi nampak sikit, budak2 kat tertiary levels ni buat ape sebenarnya...

dekat anak2 kita kena tunjuk... org pergi universiti tu belajar rajin2. susah payah, kelas berderet2 tak sempat nak lunch. pastu kena menapak jauh sebab shuttle taknak berenti dan kalau berenti pun dia boleh mati lemas sebab ramai sgt org. pastu yg belajar overseas tak boleh nk balik selalu. sadistic tu. baru la budak tu bukak sikit mata hati. ini tak habis2 tunjuk org bercinta je...

tapi, in the end.. kita nak buat apa? aku bukannye kerja kat stesen TV mahupun pernah masuk TV pun... mampu nak pesan je lah pada readers yg best. awasi kotak hitam di rumah anda itu supaya tidak meracuni insan2 tersayang. ape ada lagi org tak faham konsep law of attraction. hari2 kalau dah tayangnya benda tak elok..mana nak menurun plak statistics. apoda.

penat lah membebel. sila jangan marah pula sy yg penat menaip. baba. salam 1goal, global education. aku pun omputih wannabe juga. sy suka Queen saye yg cantik. by that i mean, Queen of Jordan. =) cantik.

ps: sedikit sebanyak angin jugak ni nur kasih dah kul 6.30 tak kuar2 lagi ni.

13 comments:

Abdul Munir Sanusi said...

cerita true story yang menarik
tip top lah
tapi cerita lama lah

veronica guerin


pasti nangis. cerita ttg journalist irish. pernah ngok?

atiqahdahalan said...

belum lagi.
looking forward to.

weetameal said...
This comment has been removed by the author.
atiqahdahalan said...

hm~ is never a good thing. i take it as a sign, u resented the idea of kurang membaca. ???

aisyahrkh7 said...

haha one..
kata napoleon bonaparte..
read and u'll conquer the world..
hm...baru2 ni ak byk baca profil yg sgt suka membaca..
serta berjaya jugak men'trigger' segala muscle dan neuron kite tuk membaca..
ni satu2nye entry yg kata sebaliknya..hihi..
pape pn, betol ak stuju ngan kata2 ustaz mahadi..
klu nk blajo,mmg kene berguru..tp membaca itu plak perlu sbg wasilah utk menambah pengetahuan..
btw, stand ak..
sume org de cara2 msg utk tmbh knowledge instead of membaca buku..
DSAI yg sibuk gile tu pn, selain dr membaca..tgk gak movie..
movie yg cmne?
mcm yg cik one ckp la..
yg ber'informatif'..

ps..smpi skrg ak x paham2 lg cite the da vinci code by dan brown..de komen?

weetameal said...
This comment has been removed by the author.
atiqahdahalan said...

ha...nanti bila2 aku nk wat entry pasal blajo kene berguru tu...
btw, aku pun tak tgk lagi da vinci code tu mahupun membacenye.

adepun aku percaye bahawasanya, menonton itu hanya akan jadi informatif kalau memandang dengan mata yg kritis.

weetameal said...
This comment has been removed by the author.
atiqahdahalan said...

saya bukan org yg cukup ilmu untuk mengulas teguran/pendapat saudara. respon ini ditulis sekadar meraikan saudara selaku tetamu dan saya sebagai tuan rumahnya.

[Baca balik your title at the top of your blog.

Bagaimana movie2 ni (terutama daripada yahudi dan nasara) ni dapat mengenal Pencipta dan hamba, hamba dan Pencipta?

Bole share?.]

"percaya hidup itu asasnya tiga, iman ilmu dan cinta yang membawa aku mengenal diri dan Pencipta juga Pencinta dan hamba Pencinta"

I learnt a lot from things I see instead of what I read, due to the limited reading I do. I believe you're pointing at bee season yang mengupas tentang salah satu dari cabang aliran dalam agama yahudi.

Pertamanya, niat saya adalah untuk menyentuh bagaimana mereka boleh menghasilkan sebuah filem yang mengupas tentang ajaran Abu Latfia sedangkan pembikin filem di Malaysia, kalau ada yang membuat filem islami pun sekadar melepas batuk ditangga. Sekadar nak menunjukkan kejumudan pak imam kampung dan kegagalannya membimbing keluarga sendiri. Saya tidak ada masalah kalau ada pembuat filem Melayu sudi menghasilkan satu filem yang boleh mendidik masyarakat tentang hakikat sebenar Islam, meskipun dia mendapat ilhamnya setelah menonton sebuah filem seperti bee season yang diproduce oleh golongan yahudi/nasara. Itu, bagi saya jauh lebih baik dari memberi impresi yang salah pada penonton. Sebuah cerita yang mengisarkan kepincangan seorang pemimpin Islam saya kira berjuta kali lebih menjijikkan dari sebuah cerita yang terisnpirasi dari yahudi/nasara tetapi berniat untuk memberi satu pencerahan kepada masyarakat.

Keduanya, saya melihat menonton itu sebagai satu alternative dalam mendapatkan ilmu pengetahuan. Soalnya adalah saringan, dan cara memandang yang berbeza. Bukan dalam perancangan saya untuk kagum atau suka dengan mana-mana perlakuan yahudi/nasara. Sekadar memerhati, dan membuat sebuah kesimpulan. Untuk menang dalam sebuah peperangan, mengenal musuh dan strategi adalah satu kemestian. Yahudi/nasara melancarkan serangan serampang dua mata, satu filem2 yang memurnikan mereka dan juga filem2 yang mencemarkan persepsi masyarakat terhadap Islam.Sayangnya, kita lebih suka berpiket, boikot dan menghentam setiap kali serangan dilancarkan,instead of coming out with something to counter the attack. Mujur saja masih ada sahabat2 yang ada inisiatif tampil dengan "shorts" yang cuba member satu sudut pandang yang berbeza ttg Islam.

ketiganya. saya punya audiens dari segenap lapisan masyarakat. juga boleh refer pada banner blog ini, sini bukan tempatnya untuk mencedok sebuah kefahaman, sekadar mahu mencetus fikir, dan obviously saya berjaya membuatkan pembaca2 berfikir, regardless apa pun pendirian dan kefahaman masing2. boleh jadi tulisan saya kali ini terlalu memuji, tapi saya juga bukan orang yang menghina/memuji sesuatu itu berdasarkan siapa yang melakukannya. untuk kes ini, yg menjadi ukuran adalah isi dan juga cara kita mengambil manfaat dari sesebuah produk itu.

still, keadaan sekeliling sekarang mendesak, untuk memberi kefahaman kepada masyarakat itu perlu pada kreativiti. ini cara saya membina jambatan hati dengan pembaca, dengan sudut pandang saya yang berbeza.

wallhua3lam. terima kasih banyak untuk sebuah komen yang mencetus fikir.

weetameal said...
This comment has been removed by the author.
psychedelicmundo said...

weetameal-adakah melakukan suatu perkara yg BAIK walaupun org Islam sendiri jrg lakukan(e.g. membawa unsur2 deduktif dlm filem) bukan sebahagian daripada sunnah Nabi?jgn terlalu judgemental sgt saudara.itu hanya merendah kan nilai intelect saudara.ha btw saye nk tanye ye saudara sedang baca buku apa ye sekarang?

weetameal said...
This comment has been removed by the author.
psychedelicmundo said...

baiklah weetameal..saye mghormati hak asasi privacy saudare..semoge sukses slalu..sementare saudare di UTP tu sudi2 kan lah bace blog org UTP sendri rausyanfikir.com