Monday, October 26, 2009

pembaca yang budiman, saya nak pesan


sudah dua-tiga orang pandai bersastera yg aku tgk bercakap/menulis ikut sedap perkataan. kesian aku tengok org yg hidup dalam taksub kepada diri sendiri. aku pun manusia, aku pun mengata orang yang aku tak suka. tapi sedaya upaya juga kau dan aku perlu sediakan ruang untuk tidak terlalu sempit dalam melontarkan pandangan. aku boleh kutuk sampai lumat juga org yg aku tak suka. tapi aku siapa, bukan manusia sempurna. aku pun banyak cela.

Tuhan, tolong ingatkan kalau satu hari nanti aku terlupa. yang betul bukan aku sorang saja. yang aku benci, bukan salah sentiasa. kau kata orang berbuat ikut suka dia, kau pun apa kurangnya. aku pun sama. org yg bijak sastera bila extreme dalam pemilihan kata, kita kata dia mmg pandai main bahasa. hakikatnya kan sama, maksudnya dia nak mengata buruk orang jugak kan.

yang aku nak pesan. orang yang membaca, jangan cepat taksub pada bacaan. jangan sebab penulis tu kau suka, semua kata dia kau nak betulkan saja. fikir dulu. kalau kita bodoh tak apa, jangan bodoh ditambah pulak dengan ikut orang membabi buta. ada orang mungkin sudah lemas dalam ujubnya, tapi yang membaca, tolonglah jangan jadi bahan ketawa aku. aku selesa ketawa sambil tengok spontan atau wipeout saje. sekian.

itulah salah satu sebabnya aku malas membaca. ada penulis yang aku tak suka. hahaha.

No comments: