Monday, July 6, 2009

i learnt my lessons.


assalamualaikum.

dr. yusuff kata, the lifespan of human has been lengthen over this years for 30 years. 25 of this is due to the achievements of the public health science development. aku mula terfikir, sebenarnya apa yang kita kejar bila kita lengthen the lifespan. sesungguhnya bila dah sampai masanya, tidak akan dilewatkan atau dicepatkan walau sesaat pun. agaknya sebab kita cinta dunia. atau sebab kita nak hidup lama dengan orang yang kita sayang. atau sebab kita nak kumpul harta. atau sebab kita nak makan semua benda. atau kita nak lawat semua negara. ada orang perlu masa yang lebih untuk berbekal untuk berbahagia disana nanti.

banyak agaknya pahala public health specialist kalau dia niat nak improve quality of life + lifespan so that people can offer their best of their worship to Allah. tapi, bukan kerja aku sukat pahala orang. (^_^) bukan kerja kamu jugak.

kadang-kadang, atau selalu. aku lost. aku jadi confuse, aku nak apa dan aku boleh dapat apa. by the way, aku tak dapat wellness, harini add n drop, aku tasjil untuk food - yang aku sebut tanak2 sangat tu. dengan doa, aku bolehlah bergembira dengan kelas tersebut. amin. back on track. jadi, pada masa-masa lost ni, aku akan buat perkara-perkara bodoh, salah dan serba serbi tak kena. contohnya, tak payah aku nyatakan. aku rasa entry aku 2-3 hari ni ada potensi menyalurkan vibe negatif kpd pembaca. jadi aku tak patut melarat2 macam ni. haha. nanti ada orang komen
pulak. huhu.


ada kalanya kita kena korbankan prinsip kita, orang yang hebat bukanlah orang yang membuta tuli menegakkan ideologinya, tapi bagi aku, orang yang hebat, adalah orang yang boleh adapt. adaptive macam immune system pulak. adeh. jadi, aku cuba. tapi, aku belajar, ada jugak prinsip hidup aku yang menyelamatkan aku dari terlajak perlakuan, especially things yang aku tak buat sebab my parents says dont. dan bila aku buat, maka aku akan merasa menyesal melampau, tertonggeng2 dan rasa sedih teramat. lalu aku berkata - padan muka diri sendiri. kemudian aku cuba memaafkan diri sendiri sebab aku tahu Tuhan itu Maha Pengampun, Again & Again.


cukup aku kata, i learnt my lessons today. =) thanx Allah for such reminder.
p.s: handphone dah 97% pulih, hanya nampak beberapa noktah2 saje pade lcd.alhamdulillah.

p.p.s: by the time aku mengedit - aku dah dapat register untuk wellness. alhamdulillah. thanx Allah

No comments: